تنها تعداد کمی افراد متوجه مشکلاتی میشوند که تلویزیون در زندگی ما ایجاد میکند، در حالی که تعداد زیادی از مردم اینگونه استدلال میکنند که مشاهده تلویزیون به میزان کم به کسی صدمه نخواهد زد موضوع مورد بحث مقدار این میزان کم است. طبق یافته های Neilson report ، مردم آمریکا به طور میانگین بیش از 34 ساعت در هفته به مشاهده تلویزیون می نشینند.

tvplantاگر این عدد برای شما شکه کننده نیست، نمیدانم چه چیز ممکن است بر روی شما تاثیر بگذارد. اگر به خود میگویید این افراد دیوانه اند و من هرگز این مقدار تلویزیون نمیبینم شما را دعوت میکنم به کمی حساب و کتاب. خیلی ساده است، کافیست سریال هایی که در این هفته مشاهده کردید و اینکه چه مقدار زمان بردند را بنویسید ( به همراه میزان زمانی که آگهی های بازرگانی گرفتند )، به علاوه فیلم ها، ویدئو های آنلاین و…

حالا حساب کنید تقریبا چه مقدار زمان را جلوی تلویزیون سپری کردید، این عدد مقدار زمانیست که شما در هر هفته به خاطر تلویزیون از دست میدهید، زمانی که میتوانستید با خانواده یا دوستان و یا برای رسیدن به آرامش به روش های مختلف بگذرانید، در ادامه دلایلی را مرور میکنیم که به ما خواهد گفت چرا باید مشاهده تلویزیون را متوقف کنیم، و این موضوع چگونه زندگی ما را بهتر خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

از بین بردن زمان

این موضوع کاملا مشخص است که وقتی تلویزیون میبینیم کار دیگری انجام نمیدهم، چیزی شبیه خواب بودن، با این تفاوت که عواقب دیگری را هم در پی خواهد داشت، سوال این است که آیا میخواید وقت گرانبهای بیشتری را به خواب بگذرانید؟

Wasting-Time

از دست دادن تعاملات اجتماعی

هر ساعتی که پشت تلویزیون میگذرانید زمان دیگریست که از زندگی خود استفاده نمیکنید، شما میتوانید با خانواده خود به تفریح بپردازید، به همراه دوستان وقت بگذرانید و یا کارهایی انجام دهید که از آن لذت میبرید، ارتباط یکی از نیاز های پایه ای انسان هست، ما همه به آن نیاز داریم و این نیاز هیچگاه با تلویزیون بر طرف نخواهد شد.

منفی گرایی

همه برنامه های تلویزیونی، از کمدی تا درام یا واقعیت گرایانه و یا اخبار، منفی هستند، اگر به هر برنامه تلویزیونی نگاه کنید یک فقدان پیغام مثبت در جبران این موضوع را مشاهده میکنید، در حالی که استثناهایی هم وجود دارند، پس درست و با دقت تصمیم بگیرید که وقت خود را صرف تماشای چه برنامه ای خواهید کرد.

Negative-Repetition

**تلویزیون باور شما را مسموم میکند** در برنامه های کمدی ما به مردم مختلف، نژاد های متفاوت، افرادی احمق، سنگین وزن، بی دست و پا می خندیم، اخبار پر شده از موضوعاتی از درد، فاجعه، مرگ، تمام این موضوعات روی نگرش شما بر زندگی و نحوه دیدن دنیا تاثیر گذار است.

انتظارات غیر حقیقی ایجاد میکند

تلویزیون درک ما را از حقیقت تحریف میکند، برنامه ها پر شده اند از افراد زیبا و خوب که کار های فوق العاده میکنند و ماجراجویی های بزرگی دارند. از هر ستاره تلویزیون یا سینما سوال کنید به شما خواهند گفت که تصویری که شما از آنها بر روی صفحه نمایشگر ها و مجلات دیده اید کاملا ساختگی است.

احساس بی کفایتی و پوچی

زندگی هرگز شبیه برنامه های تلویزیونی نخواهد بود، و زمانی که افراد آن را با زندگی خود مقایسه کنند این مسئله میتواند تعداد زیادی از افراد را دچار سرخوردگی کند. پشت تلویزیون یک اساس است و آن این که ما به اندازه کافی، زیبا، باهوش و بامزه نیستیم، در مقایسه زندگی خود با این دنیای کمال ساختگی در تلویزیون زندگی ما میتواند کاملا احساس پوچی دهد.

برنامه ریزی ناخوداگاه و تبلیغات

تنها دلیل وجود تلویزیون فروش محصولات است، هیچ کس چون میخواهد یک اثر هنری عالی را ایجاد کند تهیه کنندگی یک برنامه تلویزیونی را به عهده نمیگیرد. هر قسمت کوچک از هر برنامه تلویزیونی طراحی شده تا شما را رو به روی تلویزیون و آماده برای خرید محصولات تلبیغ شده نگاه دارد؛ تلویزیون طراحی شده تا به شما احساس بدی بدهد تا با خرید احساس بهتری پیدا کنید، و این هدف نهایی است. شرکت ها فهمیدند که چگونه ما را به صورت داوطلبانه برای سود و منفعت خودشان آماده کنند.

**تنزل کنترل و نظرم** با تشکر از تکنیک های روحی و روانی باورنکردی که تلویزیون مورد استفاده قرار میدهد دست کشیدن از آن خیلی سخت است، ما کنترل خود را از دست میدهیم و خاموش کردنش برایمان دشوار خواهد بود، همینطور که این موضوع پیش میرود کنترل خود و نظم ما دچار تنزل میشود.

**اثرات نشستن بر روی سلامتی** با تعداد زیادی افراد که پشت میز ها کار میکنند اکنون ما بیشتر از هر زمان دیگر زندگی بی تحرک داریم، حال این موضوع را ترکیب کنید با زمانی که به خانه میرویم و جلوی تلویزیون مینشنیم، پژوهش ها نشان میدهد که حتی کوچکترین حرکات از راه رفتن یا حرکت دادن اندام میتواند تفاوت های بزرگی در سلامتمان ایجاد کند.

nat-fما به کودکانمان این عادات را آموزش میدهیم.

بچه ها در حال آموزش دیدن برای مشاهده تلویزیون و زندگی بی تحرک هستند. تعداد زیادی پژوهش وجود دارد که تاثیرات منفی رشد کودکان با توجه به عدم فعالیت و نفوذ تلویزیون نشان میدهد. بچه های شما سبک زندگیتان را تقلید میکنند، پس هر انتخابی که کنید در نسلی به دنبال شما تکرار خواهد شد.

snow-fآیا واقعا آرام بخش است؟

استدال شخصی من برای مشاهده تلویزیون آسان بودن آن است، من همیطور زمانی که ورزش میکنم، به همراه دوستان بیرون میروم یا زمانی که کتاب میخوانم، صوت و ویدئو های نشات بخش و آموزشی میبینم به آرامش میرسم. 2

ما تنها یک بار زندگی میکنیم و این به ما بستگی دارد که بهترین استفاده را از آن کنیم، هر ساعت از روز یک سرمایه گذاریست برای حال و آینده، یک سرمایه گذاری عاقلانه و در ادامه زندگی شما به صورت حقیقی پر خواهد شد از افراد خوب که کار هایی فوق العاده و شگفت انگیز میکنند و ماجراجویی هایی بزرگ. زمان آن رسیده زندگی را جایگزین تلویزیون کنیم.

نویسنده: Craig Dewe - lifehack.org

مترجم: میلاد ا.س – tuxgeek.ir

سیاست ترجمه ما را مطالعه بفرمایید.