TASM یا Turbo Assembler یک بسته اسمبلر است که توسط Borland توسعه داده شده، این اسمبلر برای سیستم‌عامل های داس و ویندوز عرضه شده و امکان تولید کد‌های ۱۶ و ۳۲ بیتی را فراهم می سازد.

در توزیع های گنو/لینوکس گزینه‌های بسیار مناسبی همچون NASM برای انتخاب در دسترس می‌باشند، با این‌حال ممکن است به دلایلی مجبور به استفاده از TASM باشید، در این پست به نحوه اجرای TASM‌ در توزیع‌های گنو/لینوکس همچون Ubuntu، ArchLinux، Fedora و… می‌پردازیم.

نحوه اجرای Tasm

پروسه بسیار ساده است، ما از DosBox برای شبیه‌سازی محیط داس و اجرای TASM و فایل‌های تولید شده توسط آن بهره خواهیم گرفت.

ابتدا یک فولدر برای قراردادن فایل های TASM و پروژه‌های خود بسازید، برای مثال در دایرکتوری خانه خودتان فولدری به اسم tasm بسازد و فایل‌های Turbo Assembler را به این محل انتقال دهید:

mkdir ~/tasm

حال باید DosBox را نصب نماییم، برای اینکار میتوانید از Software Center یا مدیربسته توزیع مورد استفاده خود بهره بگیرید. برای مثال در توزیع های خانواده Debian که از apt-get استفاده می‌کنند، دستور زیر بسته DosBox را نصب خواهد کرد:

sudo apt-get install dosboxdos

dosbox

پس از تکمیل مراحل نصب، داس باکس را اجرا نمایید. برای این منظور می‌توانید در ترمینال وارد کنید dosbox.

در DosBox‌ باید شاخه‌ی tasm که در مرحله اول ساخته‌ایم را سوار نماییم (mount کنیم)، به این منظور در dosbox وارد کنید:

mount    r:    ~/tasm

پیغام زیر نمایش داده خواهد شد:

Drive r is mounted as local directory /home/username/tasm

حال تایپ کنید :r و enter کنید تا به شاخه مجازی که ساختید منتقل شوید.

اکنون به فایل‌های Assembler و پروژه‌های خود که به فولدر tasm انتقال داد بودید دسترسی دارید و میتوانید فایل‌های خود را تولید و اجرا نمایید.

برای این منظور فایل‌های شامل کدهای Assembly‌ خود را با پسوند asm در فولدر tasm ذخیره کنید، برای مثال first.asm، سپس دستور های زیر را اجرا نمایید تا برنامه تولید و اجرا شود:

tasm frist.asm
tlink frist.objfrist.exe