Extundelete ابزاری مفید برای بازیابی کردن فایل های حذف شده از پارتیشن های ext3 و ext4 میباشد . این ابزار توانایی بازیابی تمامی فایل هایی که به تازگی حذف شده اند را از پارتیشن و یا یک مسیر مشخص دارا میباشد .

به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی امکان بازیابی فایل های حذف شده موجود است که پارتیشن مورد نظر در حالت mount نباشد ، همچنین فایل های recover شده در فولدری با نام RECOVERED_FILES در مسیر جاری ترمینال قرار خواهند گرفت . در ادامه با نحوه نصب و بکارگیری Extundelete آشنا میشویم .

این ابزار در مخزن community آرچ لینوکس موجود بوده و میتوانید با دستور زیر اقدام به نصب ابزار فوق نمایید :

pacman -S Extundelete

برای بازگردانی اطلاعات حذف شده یک پارتیشن شما باید نام دقیق آن را که چیزی شبیه dev/sdxX/ میباشد بدانید ، که x یک حرف و X یک عدد میباشد ، برای مثال میتوان نمونه زیر را ذکر کرد :

/dev/sda4

اما ممکن است سیستم شما از چیزی متفاوت از مثال فوق استفاده نمایید که بستگی به تنظیمات فایل سیستم شما دارد . اگر از نام پارتیشن خود اطمینان ندارید با اجرای df میتوانید لیستی از پارتیشن های Mount شده را به دست آورید .

آموزش استفاده از extundelete

زمانی که برای Recover کردن یک پارتیشن مصمم شدید Extundelete را اینگونه اجرا نمایید :

extundelete /dev/sda4 --restore-file directory/file

نکته : تمام زیر فولدر ها باید صریحا مشخص گردند و دستور از بالاترین شاخه پارتیشن اجرا شود .

بنابرین اگر شما قصد recover کردن فایلی در home/user/ را دارید ، به فرض اینکه پارتیشن خانه sda4 باشد باید از دستوری مشابه زیر استفاده نمایید :

extundelete /dev/sda4 --restore-file user/file

همچنین برای بازیابی یک فولدر :

extundelete /dev/sda4 --restore-directory user/directory

اگر شما یک کاربر پیشرفته هستید و تمایل دارید به صورت دستی یک inode یا block را recover کنید ، برای پیدا کردن inode ای که تمایل به recover آن دارید دستور زیر را اجرا نمایید :

extundelete --restore

در نهایت اگر تمایل به بازگرداندن تمام فایل های حذف شده از یک پارتیشن دارید از دستور زیر استفاده نمایید :

extundelete /dev/sda4 --restore-all

مقاله فوق ترجمه ای اختصاصی از ویکی Arch linux میباشد .